Planlæg din fest

Byadmin

Planlæg din fest

Uanset hvilken form for fest, du skal holde, vil der typisk være et større omfang af arbejde forbundet med planlægning, herunder hvilke gæster du skal invitere, hvordan bordplanen skal se ud, hvad I skal spise, om der skal være musik og i så fald hvilken – og derudover skal du også forholde dig til de ydre rammer for festen, nemlig pynt og tema.

Du får her nogle gode råd til at planlægge dit arrangement bedst muligt. Rådene kan dog variere afhængig af, hvilken form for fest, du skal afholde, så artiklen er delt op i de tre større anledninger: bryllupper, barnedåb og konfirmation

Bryllup

Dette er typisk én af de allerstørste fester, du nogensinde skal holde – og af den grund vil du typisk også gerne have, at det hele spiller, og at alt er perfekt. Start med at få et overblik over, hvilke gæster du gerne vil invitere til dit livs fest. Herefter kan du begynde at finde en lokation, der kan rumme det antal gæster, du skal invitere. Her skal du gerne være ude i god tid, da de gode lokationer bliver optaget meget hurtigt.

Som noget af det første, bør du også få styr på maden og bryllupskagen. Skal det være en stor bryllupskage med kagefigurer på, eller skal du servere individuelle små kager med hver deres kagefigurer og pynt på. Du kan få et overblik over mulighederne på https://www.dreamshop2u.dk/Kagefigurer.html, og se hvad der passer bedst til dig.

Dernæst kan du begynde at overveje tøjet – du har sikkert allerede en række bud i kikkerten. Samtidig skal du begynde at overveje, om du vil have store borddekorationer, hvem der skal lave blomster til henholdsvis fest og til kirken, hvem der skal lave brudebuket og eventuel blomst til knappehullet. Du kan også stille og roligt begynde at overveje, hvem der skal lave vielsesringe, om I gerne vil have taler, hvem der skal være toastmaster, hvilket service I ønsker, om I vil have band eller dj og så videre.

Vær altid ude i rigtig god tid med det meste – der er særligt højsæson for bryllupper fra juni til og med september, og her er der altså drøn på både de gode lokationer, de gode bands, de smukke kirker og de gode kokke.

Barnedåb

Barnedåb kræver derimod ikke lige så meget forberedelse, og det er typisk også et noget mere uformelt og afslappet arrangement. Ofte holder forældrene det derhjemme med hjemmelavet kage og fine baby kagefigurer, kaffe og eventuelt lidt snacks, hvor kun den nærmeste familie er inviteret. Andre holder et større arrangement med tre retters menu, vin og stor fejring af det lille vidunder.

Til barnedåb behøver du ikke tænke lige så meget over dit tøj, som du gør til for eksempel bryllupper. Her er det primært dagens hovedperson – det vil sige det lille barn – som skal have noget særligt på. Der er forskellige traditioner fra familie til familie. Nogle familier har en dåbskjole, der er gået igennem traditioner – andre laver enten kjolen selv eller køber den fra ny.

Konfirmation

Konfirmation er de unge menneskers store fest – den betydningsfulde fejring af, at det unge menneske nu har nået en alder, hvor man træder ind i de voksnes rækker. Denne fejring er af større betydning for de fleste unge mennesker og deres familie, og her kræver også et større omfang af planlægning – ikke helt på niveau med bryllupsplanlægningen men dog næsten.

I skal have fundet ud af, hvor festen skal holdes, da de fede lokationer også hurtigt ryger her. Derudover skal I have sammensat en menu, arrangeret kage og kagefigurer, koordineret taler, købt de sejeste konfirmationstøj, sendt invitationer ud og lavet bordplan. Jo før I er ude, des bedre er sandsynligheden for et brag af en fantastisk konfirmationsfest.

About the author

admin administrator